هل سعر تذاكر محطات المترو الجديدة أغلى من القديمة؟ برنامج خلينى أقولك يوضح

اليوم السابع 0 تعليق ارسل طباعة تبليغ حذف

يقدم تليفزيون "اليوم السابع"، حلقة جديدة من برنامج "خلينى أقولك"، تقديم الكاتبة الصحفية همت سلامة رئيس التحرير التنفيذى لـ"اليوم السابع"، والتي تسلط الضوء من خلال البرنامج على الشائعات المنتشرة عبر منصات السوشيال ميديا المختلفة، وتعمل على توضيحها وتصحيحها من أجل توعية المواطنين.

في الفقرة الأولى للبرنامج بعنوان "ببساطة كدا"، استعرضت همت سلامة، الشائعات التي تلاحق قانون التصالح في مخالفات البناء منذ صدوره، وقالت: "من وقت ما طلع قانون التصالح للنور مسلمش من القيل والقال، كل أسبوع في كلام كتير بيتردد عنه، وأكتر كلام اتقال اليومين اللي فاتوا كان ملخصه، إن طلبات التصالح المقدمة اترفضت، لكن هل الكلام ده حقيقي وكل الطلبات اترفضت زي ما اتقال على السوشيال ميديا؟، أنا قرأت كل مواد القانون عشان نعرف هل ده حقيقي ولا لاء؟".

وأضافت رئيس التحرير التنفيذى لـ"اليوم السابع": "لقيت إن 5 حالات بيترفض فيهم طلبك في قانون التصالح، الأولي في حالة رفض اللجنة المختصة طلب التصالح، والسبب الثاني هو عدم سداد كامل مبلغ مقابل التصالح خلال 60 يوما من تاريخ إخطار مقدم طلب التصالح، والحالة الثالثة في حالة  التقاعس عن سداد قسطين من الأقساط المستحقة، أمال الحالة الرابعة فتكون حال حدوث تغيير أو تعديل فى محل التصالح، وأخيرًا، عدم صحة المستندات أو البيانات المتعلقة بطلب التصالح".

وتابعت: "5 حالات فقط يتم فيها إلغاء عملية التصالح نهائيًا، وما دون ذلك، آلاف المصريين قدموا علي طلبات التصالح واتوافق عليها ورخصوا بيوتهم وبنوا بعد الموافقة على كل طلباتهم".

أما فقرة "صح وغلط"، فناقشت خلالها تداول شائعات حول انتشار عصابات بكثافة خاصة في المحافظات لخطف الأطفال لتجارة الأعضاء، وقالت: "انتشر كلام على السوشيال ميديا بوجود أرقام محاضر في محافظات مختلفة بوقائع الخطف، والكلام ده عمل بلبلة كبيرة وخوف الأمهات على أطفالها، وخلي الناس تسأل الكلام ده صح ولا غلط؟".

وأوضحت: "اكتشفنا إن كل البوستات دي منشور زيها بالظبط في 2016 و2017 و2018 من نفس الأكونتات ونفس الأشخاص اللي روجوا للشائعة"، وأضافت: "لكن المركز الإعلامي لمجلس الوزراء نفي بشكل واضح وصريح فكرة انتشار عصابات على مستوى الجمهورية بينهم أطباء، لاستدراج الأطفال وخطفهم لبيع أعضائهم".

واستطردت: "المركز كمان تواصل مع وزارة الداخلية والصحة، اللي بدورهم نفوا تمامًا هذا الكلام وعدم ورود أي شكاوي أو بلاغات من المحافظات بوقائع اختطاف الأطفال، فكل أم تطمن علي أولادها وبلاش نمشي ورا هري السوشيال ميديا، وخلينا نعرف الصح إيه والغلط إيه".

وفى فقرة "مش كل اللي تسمعه تصدقه"، تحدثت عن "انتشار كلام إن أسعار تذاكر محطات المترو الجديدة أغلي من سعر التذكرة العادية، وإن الحكومة غلت على الناس تذاكر المترو وشغلت المحطات بشكل مبكر عشان تجمع فلوس".

وقالت: "القصة إن وزارة النقل شغلت 5 محطات مترو جديدة في المرحلة الثالثة لخط مترو الأنفاق وهم محطات التوفيقية، وادي النيل، جامعة الدول، بولاق الدكرور، جامعة القاهرة، من غير أي زيادة عن سعر تذكرة المترو العادية".

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق